حدیث هفته

 

 قَالَ علیه‌السلام: الرَّغْبَةُ فِي الدُّنْيَا تُورِثُ الْغَمَّ وَ الْحَزَنَ وَ الزُّهْدُ فِي الدُّنْيَا رَاحَةُ الْقَلْبِ وَ الْبَدَنِ. (تحف‌العقول، ص۳۵۸)

امام صادق علیه‌السلام فرمود: میل به دنیا، مایۀ غم و اندوه است و بى‏‌میلى و زهد به دنیا، مایۀ آسایش دل و پیکر است.

 

آمار بازدید

معرفی اسلام

اسلام،آخرین دین ازسلسله ادیان ابراهیمی  است که از حدود سال 610 میلادی به وسیله حضرت محمد(ص) در مکه تبلیغ گردید ، این دین باگسترش سریع و چشمگیر خود در فاصله ای کمتر از نیم قرن ،دین غالب بر بخش وسیعی از آسیا و آفریقا گشت.

اسلام در لغت به معنای انقیاد و گردن نهادن به حکم است ودر کاربرد دینی ، به معنای تسلیم مطلق بودن در برابر فرمان الهی است ، پیروان این دین مسلم یا مسلمان خوانده می شوند.

بنابر آیات قرآن که اصیل ترین منبع شناخت دین اسلام است ، این دین به هیچ روی میان پیامبران الهی جدایی قائل نیست بلکه در بیان قرآن همه پیامبران مبلغ دین واحد با صورتها و قالبهای  گوناگون بوده اند.

امروزه اسلام یکی از شناخته شده ترین ادیان دنیا است و نیز از لحاظ جغرافیایی یکی از گسترده ترین ادیان بشمار میرودو گستره ی جغرافیایی آن از غرب آفریقا تا جنوب شرق آسیا امتداد دارد.این دین توحیدی درتمامی کشورهای جهان جز واتیکان ، حضور دارد، و دومین دین از نظر تعداد پیروان بعد از مسیحیت به شمار می ود.

اسلام حدود یک میلیارد و پانصد میلیون نفر پیرو دارد و دین رائج در خاور میانه، شمال افریقا و مناطق بسیاری از آسیا است. عربها کمتر از بیست درصد مسلمانان را تشکیل می دهند.

بزرگترین کشور اسلامی از نظر جمعیت اندونزی است که سیزده در صد مسلمانان در انجا زندگی می کنند. سی ویک در صد مسمانان در شبه قاره هند به سر می برند و گروه های بزرگی از مسلمانان در چین و روسیه و مناطق بالکان و کارائیب زندگی می کنند.

 

تعالیم اسلام

تعالیم اسلام به سه بخش کلي تقسيم مي‌شوند:

اصول عقايد: باورهاي بنيادين فکري که اعتقاد به یگانگی خدا، اساسي ترين آنها است.

احکام فقهي/ شریعت/: دستورات عملي که احکام مربوط به عبادات و معاملات است.

اخلاق:  بایدها ونبایدهای ارزشی مربوط به حوزه زندگی فردی و اجتماعی انسان.

 

 

 

اصول عقايد

از بنيادي‌ترين باورهاي مسلمانان تحت عنوان اصول دين ياد مي‌شود. سه اعتقاد اساسی اصول دين مسلمانان را تشکیل میدهد که اعتقاد به هر کدام از اين اصول، باورهايي را به عنوان زير شاخه موجب مي‌شود:

1.توحيد: يعني اعتقاد به يگانگي خداوند.

2.نبوت: يعني اعتقاد به رسالت پيامبران از سوي خداوند براي راهنمايي بشر و اعتقاد به پيامبري حضرت محمدمصطفی(ص)به عنوان آخرین فرستاده الهی

3.معاد: يعني اعتقاد به وجود جهاني که بعد از پایان اين جهان کنوني، نمايان مي‌شود و در آن جهان نيکوکاران و بد کاران به سزاي اعمال خويش مي‌رسند.

در ميان اين اصول آنچه ريشه سایر اصول است، توحيد مي‌باشد، به طوري که دين شناسان مسلمان مي‌کوشند تا با اثبات آن بقيه باورهای اسلامی را ثابت کنند.

قرآن

به اعتقاد مسمانان «قرآن وحي نامه اعجازآميز الهي است، که به زبان عربي واژه به واژه توسط فرشته وحي، جبرئيل امين، از جانب خداوند و بر قلب و زبان پيامبر اسلام نازل شده‌است.بر اساس اعتقاد مسلمانان نزول قرآن به دو صورت انجام یافته : یکبار بصورت کلی ویکجا به قلب مقدس پیامبر اسلام نازل شده ویکبار نیز بصورت تدریجی ودر طول23 سال بر پیامبر اسلام نازل گردیده است.»

اين کتاب معتبرترين متن ديني نزد مسلمانان است و مسلمانان آن را «معجزه» و «سند اثبات پيامبري» حضرت محمد(ص) مي‌دانند.

تمام مذاهب اسلامي بر متن آن اتفاق نظر دارند و رسم‌الخط واحدي از قرآن را به‌کار مي‌برند. مسلمانان روي بي‌خطابودن قرآن تاکيد دارندو از آن با القابي چون «کريم» و «مجيد» ياد مي‌کنند.آنان همچنین معتقدند که همین متن واحد بدون هیچگونه کم یا زیاد از زمان پیامبر گرامی اسلام تا کنون دربین تمامی مذاهب اسلام ودر تمام جغرافیای سرزمینهای اسلامی موجود بوده ومورد استناد واستفاده بوده است.

زبان عربی

اسلام به سرزمين‌هايي با زبان و فرهنگ متفاوت پا گذاشت. مردمان اين سرزمين‌ها که نداي برابري و بالندگي اسلام آنان را جذب کرده بود، براي فهم بيش‌تر کلام خدا به فراگيري زبان عربي پرداختند. به اين ترتيب، براي نخستين‌بار يک زبان بين‌المللي در گستره ی وسيعي از جهان رايج شد که به گسترش دانش بشری کمک شایانی نمود. زبان مشترک باعث شد که هيچ دانشمندي در سرزمين‌هاي اسلامي، احساس غربت نکند و براي دانش‌اندوزي به شهرهاي مختلف سفر کند. نگارش کتاب به زبان عربي باعث شد هر دانشمندي از دستاوردهاي علمي دانشمندان ديگر آگاه شود و ارتباط علمي، که براي پيشرفت دانش اهميت زيادي دارد، امکان‌پذير شود. ترجمه ی آثار علمي تمدن‌هاي پيشين به عربي باعث شد که براي نخستين بار بخش عمده‌اي از دستاوردهاي علمي و فرهنگي بشر آن زمان، کنار هم قرار گيرد .

محمدبن عبد الله (ص) پیامبر اسلام

 پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد مصطفی در سال 570 میلادی در مکه متولد ودرسال 623 درگذشت ، ایشان آخرین پیامبر در سلسلهٔ پیامبران الهی و تجدیدکننده آیین یکتاپرستی است.

وقایع مربوط به زندگانی پیامبر اسلام ، نسبت به دیگر پیامبران پیش از وی به صورت کامل‌تری در معرض قضاوت تاریخ قرار گرفته و راجع به او گزارش‌های فراوانی در متون تاریخی آمده است.

ایشان در سال ۵۷۰ میلادی (۵۳ ق.ه.)، در مکه به دنیا آمد، در دوران جوانی به بازرگانی مشغول بود و در ۲۵ سالگی با زنی پاکدامن بنام خدیجه ازدواج کرد.

رسولخدا در مکه به خاطر رعایت دقیق امانات دیگران به محمد امین شناخته میشد ، هرگز در مدت عمر خویش به بتی سجده نکرد و از شرکت در مجالس لهو و لعب جوانان قریش به شدت پرهیز داشت، پیامبر اسلام (ص) ناخشنود از روش زندگی مردم مکه، مدتها در غار حرا در یکی از کوه‌های اطراف آن دیار به خلوت و تفکر و عبادت می‌پرداخت.

ایشان در همین مکان و در حدود ۴۰ سالگی از طرف خدا به پیامبری برگزیده شد.  دعوت پیامبر اسلام ، همانند دیگر پیامبرانِ خدا دعوت به یکتاپرستی ، ترویج  ارزشهای اخلاقی و سفارش مردم به دوری از انحرافات عقیدتی و عملی  و تشکیل جامعه ای مبتنی بر پایه ها و ارزشهای اسلامی بود.

 طی ۱۳ سال دعوت در مکه، تعداد اندکی به اسلام گرویدند ، اولین کسی که از مردم به او ایمان اورد علی بن ابی طالب است وپس از وی همسر گرانقدر پیامبر /بانو خدیجه/ بود.

دعوت ایشان با مخالفت برخی قبیله‌های قریش روبه‌رو شد ، آنان پیروان آن حضرت را تحت شدیدترین فشارها قرار دادند و رسولخدا (ص) برای رهایی از این آزار و اذیت‌ها به همراه پیروانش، به شهر یثرب هجرت کرد.یثرب بعدها به مدینه النبی یا مدینه تغییر نام یافت وسال ورود پیامبر به مدینه مبدا تاریخ اسلامی گردید. همراهاني که باپیامبر از مکه به مدينه مهاجرت کردند مهاجران، و مردم يثرب که پيامبر و مهاجران را ياري رسانده بودند انصار ناميده شدند.

 ایشان توانست در مدینه جامعه ای نوین پی ریزی  و دولت تأسیس نماید. بین مسلمانان با قبایل مکه و هم پیمانان آنها چندین جنگ درگرفت و سرانجام پس از هشت سال جنگ با مکه، پیامبر (ص) به همراه پیروانش که تا آن زمان به بیش از ده هزار نفر بالغ شده بودند، مکه را بدون خونریزی فتح  نمود. پس از فتح مکه بیشتر مردم شبه جزیره عربستان به اسلام گرویدند .

ایشان در آخرین سال عمر خود نیز به مکه رفت وآخرین حج خویش را که انجام داد.

رسولخدا (ص) باتوجه به اهمیت موضوع رهبری جامعه مسلمانان پس از ایشان ، در کمتر از سه ماه مانده به رحلتش هنگام بازگشت به سوی مدینه  از آخرین حج خویش، در میان جمع کثیری از یارانش  در منطقه غدیر خم (میان مکه و مدینه) امام علی بن ابی طالب را طبق فرمان خدا به جانشینی خویش تعیین فرمود  و سرنوشت رهبری مسلمانان را بعد از خویش را معین کرد ، رسول خدا (ص) در روز دوشنبه  28 ماه صفر پس از طی یکدوره بیماری درگذشت.

 

 

ویژه گیهای دین اسلام :

يك. خردپذيرى و خردپرورى

از جمله امتيازات مهم اسلام، عقلانيت و خردپذيرى آموزه هاى آن است. اين مسئله در امور مختلفى نمودار است؛ از جمله:

1-1. نظام فكرى و عقيدتى اسلام: (مانند خداشناسى، هستى شناسى، انسان شناسى، راهنماشناسى و فرجام شناسى)

1-2. نظام اخلاقى اسلام

1-3. نظام رفتارى و قوانين و دستورات عملى

1-4. دعوت به تحقيق و پرسش گرى در انتخاب دين.

خردپذيرى آموزه هاى اسلام، از چنان وضوح و روشنى بر خوردار است كه قرآن مجيد، آدميان را به بررسى هوشمندانه و انتخاب خردمندانه دين دعوت كرده و هر گونه تحميل و اجبار و پذيرش كوركورانه دين را نهى مى كند.

چيزى که برای  بسیاری از اندیشمندان در اسلام بيش از همه چیز جاذبه دارد ، اين است  كه چقدر اين دين از پرسش هاى انسان استقبال مى كند و همواره دعوت به تحقيقات بيشتر در تعاليم دينی مى كند ، در اسلام نگفته اند اصول دين را چشم و گوش بسته بپذير؛ بلكه دعوت كرده اند كه بپرس. مخصوصاً اين خصلت در ميان شيعيان خيلى بيشتر است.

دو. اسلام ، دین علم

از جهت سازگارى با علم و دانش بشرى نيز اسلام كارنامه درخشانى دارد ، غناى فراوان قرآن در حوزه مسائل علمى؛ در حالى است كه عهد قديم (تورات) و عهد جديد (انجيل) نسبت به بسيارى از آنها ساكت و فاقد اطلاعات و داده هاى مشخصى هستند.

اسلام در اين باره، امتياز اساسى ديگرى نيز دارد و آن نوع نگاه اسلام به علم و دانش است. اسلام دينى است كه به گسست ناپذيرى علم و عقل و ايمان و معرفت و رستگارى فتوا مى دهد.

در اين عرصه اسلام گوى سبقت از هر مكتب و آئينى ربوده است و از اين هم فراتر رفته و كسب دانش هاى لازم در جهت تأمين نيازمندى هاى دنيوى و اخروى را فرض و لازم دانسته است.

چنان كه پيامبر اسلام  فرمودند: « همانا علم آموزى بر هر مسلمانى واجب است». و نيز آمده است: «عالمى كه از دانش او بهره برند از هفتاد هزار عابد برتر است.

سه. كتاب معصوم الهى

يكى از مهم ترين امتيازات اسلام بر ديگر اديان، «كتاب آسمانى» آن است. قرآن مجيد، از چند جهت از کتب سائر ادیان ممتاز است.  ازجمله :

3-1. كلام الهى؛ قرآن مجيد كتابى است كه تماماً از سوى خداوند، بر پيامبر اسلام  نازل شده و تمام الفاظ و كلمات به كار رفته در آن، عيناً كلام الهى است. به عبارت ديگر اسلام تنها دينى است كه مستقيماً كلام خدا را در دسترس بشر قرار مى دهد و انسان را با سخن او آشنا مى سازد؛ در حالى كه ديگر اديان موجود، از چنين امر مهمى تهى بوده و حتى ادعاى آن را ندارند.

 

3-2. تحريف ناپذيرى؛ قرآن كتابى است تحريف ناپذير كه همواره اصالت و عصمت خود را در طى قرون حفظ و دست بشر را از دستبرد تحريف كوتاه كرده است؛ در حالى كه هيچ يك از اديان موجود، از اين ويژگى برخوردار نيست.

3-3. معجزه جاويد و سند رسالت؛ پيامبران براى اثبات رسالت خود، معجزه آورده اند؛ ليكن كتاب آسمانى آنها، غير از معجزه و سند رسالتشان بوده است. اما قرآن خود معجزه است؛ يعنى، هم كتاب رسالت است و هم برهان صدق آن. از طرف ديگر اين كتاب معجزه اى جاودان و باقى و سندى زنده بر رسالت است كه قرن ها و عصرها را در مى نوردد و همگان را به تحدّى مى طلبد.

 

 

 

چهار. نظام حقوقى اسلام

از جمله امتيازات انحصارى اسلام بر ديگر اديان، نظام حقوقى اصيل آن است. اين مسئله بسيارى از انديشمندان غرب را به تحسين و اعجاب وا داشته است.

پنج. هماهنگى با فطرت و طبيعت

انسان ها در عين دارا بودن تفاوت ها و دگرگونى هايى كه بر اثر شرايط زمانى و مكانى بر آنها عارض شده است، سرشت و فطرت يگانه اى دارند. هر اندازه آيينى با اصول فطرى انسان پيوند وثيق ترى برقرار كند، از پايايى و ماندگارى بيشترى برخوردار خواهد بود و هر قدر از آن فاصله گيرد، گرفتار ناپايدارى و ناماندگارى خواهد شد. توجّه ژرف اسلام به طبيعت و سرشت آدميان و تنظيم قوانين هماهنگ با آن، يكى از رمزهاى پايدارى و جاودانگى اسلام است.

پیوندها